PENAMBAHAN sistem angka asas dua
Peraturan sistem angka asas dua
Jumlah
Bawa
0+0=0
0
0
0+1=1
1
0
1+0=1
1
0
1+1=1
0
1
Jadual Penambahan
0
1
0
0
1
1
1
10
Contoh 1:
*1 merupakan membawa
1.
Apabila
1+1,kita perlu bawa 1 ke lajur depan.
Contoh 2:
(penambahan sistem angka asas dua dengan nombor
perpuluhan)
Contoh 3:
(penambahan sistem angka asas dua dengan nombor
perpuluhan)
PENAMBAHAN sistem heksadecimal(nombor
perenambelasan)
Jika
jumlah nombor lebih daripada 1510,jumlah yang lebih daripada 1610
perlu bawa 1 ke lajur depan.
Contoh 1:
Contoh 2:
Peraturan sistem angka asas dua
Jumlah
Bawa
0+0=0
0
0
0+1=1
1
0
1+0=1
1
0
1+1=1
0
1
0
1
0
0
1
1
1
10
*1 merupakan membawa
1.
Apabila
1+1,kita perlu bawa 1 ke lajur depan.
Contoh 3:
by Wan Bing
_______________________________________________________________________________________________
Subtraction
- Binari penolakan (Binary subtraction)
- Asas 2
- Nombor termasuk 0 & 1 SAHAJA.
- Syarat Operasi Nombor Binari
0 – 0 = 0
0 – 1 = 1 (0
meminjam 2 dari nombor sebelah kirinya)
1 – 0 = 1
1 – 1 = 0
Contoh:
( e. ) 11.0102 – 101.0012
2
pelengkap (2's complement of) 101.0012 =
- Perenambelasan penolakan (Hexadecimal subtraction)
- Asas 16
- Nombor termasuk 0-9 & A-F
Contoh:
( a. ) 9616 – 3B16
KAEDAH 1:
3B16
= 001110112
2 pelengkap 3B16 =
KAEDAH 2:
9616 =
100101102
3B16
= 001110112
2 pelengkap 3B16 =
( b. ) 17D16 + 20F16
17D16
= 1011111012
20F16 = 10000011112
by Fong
_______________________________________________________________________________________________
- Asas 2
- Nombor termasuk 0 & 1 SAHAJA.
- Syarat Operasi Nombor Binari
- Asas 16
- Nombor termasuk 0-9 & A-F
Multiplication
Pendaraban
Contoh 1: 1101x0111=?
Contoh 2:1101x1100=?
~Operan yang pertama ialah dipanggil
multiplicand dan yang kedua ialah multiplier.Jawapan ialah dipanggil product. Dalam contoh ini
kita menyekat angka perpuluhan 0 dan 1.Dengan hanya mempunyai dua pilihan,
setiap langkah pendaraban adalah mudah:
a)
hanya
meletakkan salinan multiplicand (1xmultiplicand) di tempat yang sepatutnya jika
angka multiplier adalah 1
b)
letak
0(0xmultiplicand)di tempat yang sepatutnya jika angka ialah 0.
Pendaraban
Hardware
Contoh Multiplication Hardware(rujuk contoh
1 yang diatas)
Q3)1101x0111=01011011
-Multiplicand sifar dilanjutkan kerana ia
adalah tidak bertanda.
Langkah
|
Multiplier
|
Multiplicand
|
Product
|
|
0
|
Nilai awal
|
0111
|
00001101
|
00000000
|
1
|
1a:LSB(Multiplieradalah 1)_Product=Product+Multiplicand
|
0111
|
0101
|
00001101
|
2)Multiplicand beralih kiri
|
0111
|
00011010
|
00001101
|
|
3)Multiplier beralih kanan
|
0011
|
00011010
|
00001101
|
|
2
|
1a:LSB(Multiplieradalah 1)_Product=Product+Multiplicand
|
0011
|
00011010
|
00100111
|
2)Multiplicand beralih kiri
|
0011
|
00110100
|
00100111
|
|
3)Multiplier beralih kanan
|
0001
|
00110100
|
00100111
|
|
3
|
1:LSB(Multiplieradalah 1)_Product=Product+Multiplican
|
0001
|
00110100
|
01011011
|
2)Multiplicand beralih kiri
|
0001
|
01101000
|
01011011
|
|
3)Multiplier beralih kanan
|
0000
|
01101000
|
01011011
|
|
4
|
1:LSB(Multiplier adalah 0)Tidak ada operasi
|
0000
|
01101000
|
01011011
|
2)Multiplicand beralih kiri
|
0000
|
11010000
|
01011011
|
|
3)Multiplier beralih kanan
|
0000
|
11010000
|
01011011
|
by Jian Tung
_______________________________________________________________________________________________
Division
Sebelum kita masuk ke topik aritmetik divisyen, mari kita
megenali apa itu aritmetik modulo dulu.
Aritmetik modulo bertindak seperti aritmetik jam.
Gambar 4.1 Jam bermodulo 12
Gambar 4.1
menunjukkan Jam bermodulo 12, di mana jam mengunakan sistem jam 12, iaitu
seharian itu telah dibahagikan kepada period 12-jam. Misalnya, sekarang ialah pukul 8 pagi
(8.00am), 6 jam kemudian, jam akan menuju ke pukul 2 petang (2.00pm).
Gambar 4.1
pula menunjukkan pukul 9, 4 jam kemudian, jam menjadi kepada pukul 1.
Tapi, kita
akan berasa hairan kenapa 8 + 6 bukankah = 14? Kenapa jadi 2 pula?
Sebabnya,
dalam sistem jam 12 tiada “pukul 14”. Kita tahu hanya ada jam pukul 1 hingga 12
sahaja.
Oleh itu dalam aritmetik modulo, apabila kita tambah 1
kepada 0, kita dapat kosong. Tetapi, bila kita tambah 1 dengan 1, kita dapat 0
pula. Peraturan tambahan dalam aritmetik modulo ada gambaran seperti di
bawah.
0 + 0 = 0 0
+ 1 = 1
1 + 0 = 1 1
+ 1 = 0
Seperti di mana apabila 9 ditambah dengan 1
sama dengan 10.
Sila rujukan nota aritmetik bagi tambahan
seperti di atas untuk lebih banyak info.
Dalam divisyen
aritmetik modulo,
Ia tidak
bertindak macam divisyen biasa. Biasanya, apabila kita bahagikan 5 oleh 2. Kita
akan dapatkan nombor perpuluhan 2.5 dalam disyen biasa.
Manakala, divisyen
aritmetik modulo, Kita dapat jawapannya hanya dalam bentuk integer iaitu hasil
bahaginya (quotient) dan bakinya (remainder).
Kita akan
mendapatkan 2 sebagai hasil bahaginya (quotient)
dan bakinya (remainder) 1. (Rujuk gambar di bawah. )
Gambar 4.2 Contoh cara divisyen aritmetik untuk nombor binari
Gambar 4.2
menunjukkan contoh cara divisyen arimetik bagi nombor binari, iaitu nombor yang
dibentuk oleh nombor 1 dan 0 sahaja.
Bagaimanakah kita melaksanakan divisyen
aritmetik modulo bagi nombor binari?
Mari kita cuba sekarang!
CONTOH 1
(1) (2)
(3) (4)
(5) (6)

(7) (8)


(9)

\
No Remainder.
CONTOH 2
(1) (2)


(3) (4)


(5) (6)
(7) (8)
(9)
\
Remainder is 0010.
by CSY
_______________________________________________________________________________________________Floating Point
TITIK
TERAPUNG(PERPULUHAN)
--macam tatatanda saintifik
52
Contoh:-1.37*10 (jenis perpuluhan)
--dua jenis
Contoh:ketepatan
tunggal(32 bit)
ketepatan kembar(64 bit)
LATIHAN:
tunggal:8 bit tunggal:23 bit
S
|
eksponen
|
pecahan
|
Dengan menggunakan formula ini dan format yang diberikan
di atas,cari x (ketepatan tunggal 32 bit ) dan tunjuk kiraan.
11000010010010000000000000000000
JAWAPAN:
1)
Cari S.Bagi tanda negatif S ialah 1 dan bagi
tanda positif S ialah 0.
2)
Untuk ketepatan tunggal 32 bit bias ialah 127.
3)
Bahagikan 11000010010010000000000000000000
seperti berikut:


"a" "b"
~
Dari “a” , cari decimal dari binary. 10000100 ialah 132 dan 132 dikenali
sebagai
eksponen.
~Dari ”b” , 1 yang berada di tempat pertama ialah 2^(-1) dan 1 yang
berada di tempat
Keempat ialah 2^(-4). Jadi, 2^(-1) +
2^(-4)=0.5625=pecahan.
4)
Kemudian,
S=1
Pecahan=0.5625
Eksponen=132
Bias=127
X=((-1)^1)*(1+0.5625)*(2^(132-127))
=-50.00
LATIHAN:
Menukarkan -50.00 kepada ketepatan tunggal 32 bit.
1)
Tanda negative bermaksud S=1.
2)
50 ialah 110010 dalam format binary.
1 1 0 0 1
0=1.10010*10^5=gerak 5 langkah
3)
Eksponen=127+5(5 langkah)=132
4)
132=10000100 dalam format binary.
5)
Jadi, JAWAPAN ialah
11000010000000000000000000000000 merujuk format berikut.
tunggal:8 bit
tunggal:23 bit
S
|
eksponen
|
pecahan
|
BAGAIMANA TAMBAH DUA TITIK TERAPUNG???
10.559*10^1+2.003*10^(-2)
Langkah 1
: Gerakkan nombor dengan eksponen yang lebih kecil, menjadikan dua titik
terapung
mempunyai kuasa yang sama.
2.003*10^(-2) = 0.002003*10^1
Langkah 2
: Tambah
10.559*10^1+0.002003*10^1=10.561003*10^1
Langkah 3
: Menormalkan hasil
10.561003*10^1=1.0561003*10^2=1.056*10^2
BAGAIMANA DENGAN
KIRAAN TOLAK???
10.559*10^1-10.553*10^1
Langkah 1
: Tolak
10.559*10^1-10.553*10^1=0.006*10^1
Langkah 2
: Menormalkan hasil
0.006*10^1=6.000*10^(-2)
BAGAIMANA
DENGAN KIRAAN DARAB???
10.559*10^1*(2.003*10^(-2))
Langkah 1
: Darab
10.559*2.003=21.149677
(10^1)*(10^(-2))=10^(-1)
JAWAPAN ialah
21.149677*10^(-1)
Langkah 2
: Menormalkan hasil
2.115*10^0
well done...keep it up ^^
ReplyDelete