Arithmetics for Computers

Addition


PENAMBAHAN sistem angka asas dua
Peraturan sistem angka asas dua
Jumlah
Bawa
0+0=0
0
0
0+1=1
1
0
1+0=1
1
0
1+1=1
0
1

Jadual Penambahan

0
1
0
0
1
1
1
10

Contoh 1:


*1  merupakan membawa 1.
Apabila 1+1,kita perlu bawa 1 ke lajur depan.

Contoh 2:
(penambahan sistem angka asas dua dengan nombor perpuluhan)
Contoh 3:
(penambahan sistem angka asas dua dengan nombor perpuluhan)


PENAMBAHAN sistem heksadecimal(nombor perenambelasan)
          Jika jumlah nombor lebih daripada 1510,jumlah yang lebih daripada 1610  perlu bawa 1 ke lajur depan.

Contoh 1:


Contoh 2:

Contoh 3:



by Wan Bing
_______________________________________________________________________________________________


Subtraction

- Binari penolakan (Binary subtraction)
  •  Asas 2
  • Nombor termasuk 0 & 1 SAHAJA.
  • Syarat Operasi Nombor Binari


0 – 0 = 0                 
0 – 1 = 1            (0 meminjam 2 dari nombor sebelah kirinya)
1 – 0 = 1
1 – 1 = 0

Contoh:



( e. ) 11.0102 – 101.0012
          2 pelengkap (2's complement of) 101.0012 =      
















- Perenambelasan penolakan (Hexadecimal subtraction)

  •  Asas 16
  • Nombor termasuk 0-9 & A-F






Contoh:
( a. ) 9616 – 3B16

KAEDAH 1:
              3B16 = 001110112
2 pelengkap 3B16











KAEDAH 2:


              9616 = 100101102
              3B16 = 001110112
                   2 pelengkap 3B16

















( b. ) 17D16 + 20F16

              17D16 = 1011111012
                   20F­16 = 10000011112





by Fong
_______________________________________________________________________________________________

Multiplication

Pendaraban
Contoh 1: 1101x0111=?

  

Contoh 2:1101x1100=?

  
 
~Operan yang pertama ialah dipanggil multiplicand dan yang kedua ialah multiplier.Jawapan ialah dipanggil product. Dalam contoh ini kita menyekat angka perpuluhan 0 dan 1.Dengan hanya mempunyai dua pilihan, setiap langkah pendaraban adalah mudah:

a)     hanya meletakkan salinan multiplicand (1xmultiplicand) di tempat yang sepatutnya jika angka multiplier adalah 1
b)    letak 0(0xmultiplicand)di tempat yang sepatutnya jika angka ialah 0.


Pendaraban Hardware 

 


 
 Contoh Multiplication Hardware(rujuk contoh 1 yang diatas)


Q3)1101x0111=01011011
-Multiplicand sifar dilanjutkan kerana ia adalah tidak bertanda.


Langkah
Multiplier
Multiplicand
Product
0
Nilai awal
0111
00001101
00000000
1
1a:LSB(Multiplieradalah 1)_Product=Product+Multiplicand
0111
0101
00001101

2)Multiplicand beralih kiri
0111
00011010
00001101

3)Multiplier beralih kanan
0011
00011010
00001101
2
1a:LSB(Multiplieradalah 1)_Product=Product+Multiplicand
0011
00011010
00100111

2)Multiplicand beralih kiri
0011
00110100
00100111

3)Multiplier beralih kanan
0001
00110100
00100111
3
1:LSB(Multiplieradalah 1)_Product=Product+Multiplican
0001
00110100
01011011

2)Multiplicand beralih kiri
0001
01101000
01011011

3)Multiplier beralih kanan
0000
01101000
01011011
4
1:LSB(Multiplier adalah 0)Tidak ada operasi
0000
01101000
01011011

2)Multiplicand beralih kiri
0000
11010000
01011011

3)Multiplier beralih kanan
0000
11010000
01011011



by Jian Tung
_______________________________________________________________________________________________


Division



Sebelum kita masuk ke topik aritmetik divisyen, mari kita megenali apa itu aritmetik modulo dulu.
Aritmetik modulo bertindak seperti aritmetik jam. 



Gambar 4.1 Jam bermodulo 12


Gambar 4.1 menunjukkan Jam bermodulo 12, di mana jam mengunakan sistem jam 12, iaitu seharian itu telah dibahagikan kepada period 12-jam.  Misalnya, sekarang ialah pukul 8 pagi (8.00am), 6 jam kemudian, jam akan menuju ke pukul 2 petang (2.00pm).

Gambar 4.1 pula menunjukkan pukul 9, 4 jam kemudian, jam menjadi kepada pukul 1.

Tapi, kita akan berasa hairan kenapa 8 + 6 bukankah = 14? Kenapa jadi 2 pula?
Sebabnya, dalam sistem jam 12 tiada “pukul 14”. Kita tahu hanya ada jam pukul 1 hingga 12 sahaja.

Oleh itu dalam aritmetik modulo, apabila kita tambah 1 kepada 0, kita dapat kosong. Tetapi, bila kita tambah 1 dengan 1, kita dapat 0 pula. Peraturan tambahan dalam aritmetik modulo ada gambaran seperti di bawah. 


0 + 0 = 0                0 + 1 = 1

1 + 0 = 1                1 + 1 = 0


Seperti di mana apabila 9 ditambah dengan 1 sama dengan 10.
Sila rujukan nota aritmetik bagi tambahan seperti di atas untuk lebih banyak info.

Dalam divisyen aritmetik modulo,
Ia tidak bertindak macam divisyen biasa. Biasanya, apabila kita bahagikan 5 oleh 2. Kita akan dapatkan nombor perpuluhan 2.5 dalam disyen biasa.
Manakala, divisyen aritmetik modulo, Kita dapat jawapannya hanya dalam bentuk integer iaitu hasil bahaginya (quotient) dan bakinya (remainder).
Kita akan mendapatkan 2 sebagai hasil bahaginya (quotient) dan bakinya (remainder) 1. (Rujuk gambar di bawah. )


Gambar 4.2 Contoh cara divisyen aritmetik untuk nombor binari


Gambar 4.2 menunjukkan contoh cara divisyen arimetik bagi nombor binari, iaitu nombor yang dibentuk oleh nombor 1 dan 0 sahaja.

Bagaimanakah kita melaksanakan divisyen aritmetik modulo bagi nombor binari?

Mari kita cuba sekarang! 

CONTOH 1

(1)                                                       (2)
 

(3)                                                       (4)
 

(5)                                                       (6)


(7)                                                       (8)






(9)

    
                                                            \

  No Remainder. 


CONTOH 2

(1)                                                       (2)


(3)                                                       (4)


(5)                                                       (6)

(7)                                                       (8)


(9)

















                                                               \
 Remainder is 0010. 




by CSY
_______________________________________________________________________________________________

Floating Point
TITIK TERAPUNG(PERPULUHAN)
--macam tatatanda saintifik
                                 52
   Contoh:-1.37*10          (jenis perpuluhan)
--dua jenis
   Contoh:ketepatan tunggal(32 bit)
               ketepatan kembar(64 bit)

LATIHAN:

                                                                        tunggal:8 bit                               tunggal:23 bit
S
eksponen
pecahan
Oval:                    S                                                           (eksponen-bias)
X=(-1)     *(1+pecahan) *2



                                                                                                                                                                                                      
                              S                                               (eksponen-bias)
          X=(-1)     *(1+pecahan) *2



Dengan menggunakan formula ini dan format yang diberikan di atas,cari x (ketepatan tunggal 32 bit ) dan tunjuk kiraan.

11000010010010000000000000000000

JAWAPAN:
1)      Cari S.Bagi tanda negatif S ialah 1 dan bagi tanda positif S ialah 0.
2)      Untuk ketepatan tunggal 32 bit bias ialah 127.
3)      Bahagikan 11000010010010000000000000000000 seperti berikut:
1    10000100    10010000000000000000000
            "a"                               "b"                                                                           
                                                                                    
                                                                                  
                 ~ Dari “a” , cari decimal dari binary. 10000100 ialah 132 dan 132 dikenali sebagai   
                    eksponen.             
                 ~Dari ”b” , 1 yang berada di tempat pertama ialah 2^(-1) dan 1 yang berada di tempat
                    Keempat ialah 2^(-4). Jadi, 2^(-1) +  2^(-4)=0.5625=pecahan.
4)      Kemudian,
S=1
Pecahan=0.5625
Eksponen=132
Bias=127
X=((-1)^1)*(1+0.5625)*(2^(132-127))
   =-50.00






LATIHAN:

Menukarkan -50.00 kepada ketepatan tunggal 32 bit.

1)      Tanda negative bermaksud S=1.
2)      50 ialah 110010 dalam format binary.
           
                             1 1 0 0 1 0=1.10010*10^5=gerak 5 langkah
        
3)      Eksponen=127+5(5 langkah)=132
4)      132=10000100 dalam format binary.
5)      Jadi, JAWAPAN ialah 11000010000000000000000000000000 merujuk format berikut.
                                              tunggal:8 bit                                                tunggal:23 bit                                                
S
eksponen
pecahan

BAGAIMANA TAMBAH DUA TITIK TERAPUNG???

10.559*10^1+2.003*10^(-2)

Langkah 1 : Gerakkan nombor dengan eksponen yang lebih kecil, menjadikan dua titik terapung  
                   mempunyai kuasa yang sama.
                   2.003*10^(-2) = 0.002003*10^1
Langkah 2 : Tambah
                   10.559*10^1+0.002003*10^1=10.561003*10^1
Langkah 3 : Menormalkan hasil
                   10.561003*10^1=1.0561003*10^2=1.056*10^2

BAGAIMANA DENGAN KIRAAN TOLAK???

10.559*10^1-10.553*10^1

Langkah 1 : Tolak
                   10.559*10^1-10.553*10^1=0.006*10^1
Langkah 2 : Menormalkan hasil
                   0.006*10^1=6.000*10^(-2)

BAGAIMANA DENGAN KIRAAN DARAB???

10.559*10^1*(2.003*10^(-2))

Langkah 1 : Darab
                   10.559*2.003=21.149677
                   (10^1)*(10^(-2))=10^(-1)
                   JAWAPAN ialah 21.149677*10^(-1)
Langkah 2 : Menormalkan hasil
                   2.115*10^0

                                                                                                                    by Kerrlyn



1 comment: